Skip to main content

Refugiații din Ucraina: orientări operaționale pentru sprijinirea statelor membre în aplicarea Directivei privind protecția temporară


Astăzi, 18 martie, Comisia prezintă orientări operaționale pentru a sprijini statele membre în aplicarea directivei. De la începutul invaziei militare ruse a Ucrainei, la 24 februarie, peste 3 milioane de persoane au fugit din țară, mai mult de jumătate dintre acestea fiind copii, potrivit estimărilor ONU. Ca răspuns la această situație fără precedent, UE a convenit în timp record să activeze Directiva privind protecția temporară pentru a ajuta persoanele care fug din calea războiului din Ucraina. Directiva a devenit aplicabilă imediat, la 4 martie, și oferă acum protecție imediată pentru milioane de persoane.

Orientări pentru statele membre

Orientările sunt concepute ca un document evolutiv, menit să reflecte situația de pe teren și să țină seama în mod corespunzător de evoluția nevoilor statelor membre. Principalele elemente ale acestora includ:

·         clarificarea cu privire la persoanele care au dreptul la protecție temporară

·         o definiție a „protecției adecvate” în temeiul dreptului național, care este o alternativă la protecția temporară care poate fi oferită de statele membre. O astfel de protecție nu trebuie să fie identică cu protecția temporară, dar trebuie să respecte Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene și spiritul Directivei privind protecția temporară.

·         specificarea tipului de dovezi necesare pentru a beneficia de protecție temporară sau de protecție adecvată în temeiul legislației naționale 

·         încurajarea statelor membre să aibă în vedere extinderea protecției temporare la persoanele care, strict vorbind, nu ar intra în domeniul de aplicare al deciziei, dar care au nevoie de protecție, cum ar fi persoanele care au fugit din Ucraina cu puțin timp înainte de 24 februarie 2022;

·         copiii: orientările includ un capitol dedicat copiilor. În cazul copiilor și al adolescenților neînsoțiți, ar trebui să fie numit imediat un tutore legal sau un reprezentant corespunzător.

·         orientări privind drepturile specifice prevăzute de Directiva privind protecția temporară: un permis de ședere ar trebui să servească drept document care să dovedească statutul acestor persoane în fața altor autorități, cum ar fi oficiile și serviciile de ocupare a forței de muncă, școlile sau spitalele

·         orientări pentru asigurarea liberei circulații atât înainte, cât și după eliberarea permiselor de ședere

·         furnizarea de asistență pentru repatriere persoanelor care nu au drept de ședere în UE, cum ar fi necesitatea ca aceste persoane să beneficieze de asistență consulară pentru repatriere, domeniu în care Frontex poate oferi sprijin.

Detalii în comunicatul de presă.

Articole similare

Comisia ordonă recuperarea de la Blue Air a unui ajutor de stat incompatibil de 33,84 milioane EUR

Comisia Europeană a concluzionat că planul de restructurare a companiei aeriene Blue Air nu a fost în măsură să restabilească viabilitatea pe termen lung a companiei aeriene, fiind, așadar, incompatibil cu normele UE privind ajutoarele de stat.

Comisia monitorizează punctele forte și provocările competitivității UE

 Raportul detaliază punctele forte și provocările concurențiale ale pieței unice europene, urmărind evoluțiile anuale în conformitate cu cei nouă factori determinanți ai competitivității identificați în Comunicarea UE din 2023 privind competitivitatea pe termen lung.

Previziunile economice din iarna anului 2024

Ca urmare a creșterii modeste de anul trecut, economia UE a intrat în 2024 cu un nivel mai redus decât se preconizase. În previziunile sale intermediare din iarnă, Comisia Europeană revizuiește creșterea din UE și din zona euro în sens descendent, după cum urmează: 0,5 % în ambele zone în 2023 (față de 0,6 %, potrivit previziunilor din toamnă), 0,9 % în UE (față de 1,3 %) și 0,8 % în zona euro (față de 1,2 %) în 2024. În 2025, previziunile de creștere a activității economice se mențin totuși la 1,7 % pentru UE și la 1,5 % pentru zona euro.